fund sliven

Switch to desktop Register Login

Пътешествието ни по пътя на виното продължава

Скъпи приятели, продължаваме да ви припомняме интересни факти за нашия регион. Чрез няколко публикации ще надникнем в изданието „Пътят на виното в Сливенския край“, издание на ОДФ-Сливен. На страниците на този своеобразен пътеводител в света на виното в региона са представени 10 от най-големите и известни винарски изби. Изданието съдържа информация на български и английски език за развитието на всяка винарска изба, представени са и най-известните продукти на всяка марка. Книгата включва и интересни текстове за виното, за видовете съдове за вино, открити от археолозите край Сливен, легенди и древни български предания за напитката на боговете и др.

Представяме ви текста „Виното и траките“ на директора на РИМ-Сливен Николай Сираков. Текстът е включен в изданието.

Виното и траките

Писмените извори от Тракия изобилстват със сведения за пирове, често третирани от античните автори като обикновено пиянство. Редица древни писатели осмиват невъздържаността на траките по отношение на виното.

Анетей (античен автор) смята, че всички траки са пияници. Дори и тракийските жени пиели чисто вино, без да го разреждат с вода. Павсаний (съвременник на траките) специално отбелязва, че преди да влязат в сражение, траките си придавали смелост чрез виното. Разбира се, няма да се доверим на изказаното мнение от древните писатели, защото знаем, че гръцките писатели не са особено коректни спрямо своите северни съседи – траките. Честата употреба на вино при траките трябва да свържем с техния бит и традиции.

Един от начините за консумация на вино е пирът. Пирът е основна ритуална форма на социално общуване в архаичното общество. Участието в царския пир е било белег на особена милост от страна на владетеля и тази привилегия получавали само особено заслужили хора. За участие в пира е бил необходим социален ценз – принадлежност към върхушката на обществото, т.е. аристокрацията.

Пирът е кулминацията и на сватбените обреди. По време на съвместното угощение фактически настъпва помирение между двата рода – на невестата и младоженеца.

По време на пир обикновено се извършва и церемонията по коронясване на владетеля във всички древни общества.

Най-важното е, че пирът има и чисто религиозен смисъл, залог за благополучие на царя, а оттук и за целия народ. Обикновено пирът се отъждествява с жертвоприношение към боговете – отделя им се част от храната и напитката.

Свещената напитка донася дълголетие, вечна младост и безсмъртие. Виното осигурява „най-добрата храна за пътуването на душата“ и гарантира безсмъртието на умрелия. Самото пиене на вино и поръсване с вино има магично действие – божественото питие носи изобилие, здраве, благоденствие. Поръсването с вино има благославящо действие за траките. Свръхбожествената напитка – виното, е определящ белег на културния подреден със социални норми начин на живот. Движението на виното по вертикалната ос на ритона има ритуален смисъл, тъй като при преминаването се свързват точките „горе“ и „долу“, т.е. извършва се решителен преход, докато се стигне до възлиянието на напитката. Именно чрез възлияние с вино се възстановява нарушеното естествено състояние на космоса и се премахва хаосът.

Литературното тракийско учение – орфизъм, приема Загрей като „първия Дионис". Загрей е пряк наследник на Зевс /върховен гръцки бог/, като баща му нему предоставил цялата световна власт. Хера /съпруга за Зевс/ обаче в изблик на ревност поръчала на титаните да го отмъкнат. При преследването той няколко пъти се превъплътил, но накрая, когато бил бик, титаните го разкъсали. Те го разкъсали на седем части и започнали да ядат тялото му, полу-сурово, полу-опечено. Атина – Палада /богиня на победоносната война/ спасила сърцето на Загрей. Зевс наредил на Семела да погълне сърцето на Загрей и по този начин я оплодил. Така се родил „вторият Дионис", според литературното учение на траките.

Виното е културен дар на Дионис за човечеството, а не само характерен атрибут на бога. Пиенето е важна тема в Дионисовия мито-ритуален кръг. Чрез него постигаш бога. Пиенето става нещо като тест за принадлежност към културата. Траките разглеждали пиенето по един естествено митичен начин – виното е напитка, която има за цел да те напие, т.е. да те отведе в друг свят, поради което нарушение на нормата би било да не се напиеш, т.е. да откажеш да се приобщиш към бога.

От първата капка кръв, паднала от опашката на принесения от Мирта в жертва бик, израснала и първата лоза. Жертвата винаги довежда до установяване или до възстановяване на културни норми. Краят на този процес отвежда към културния резултат – напитката.

Както се вижда, това осигурява на напитката първостепенна роля в религиозните представи „смърт – плодородие – живот", както и в земеделския календар, така и в социалния живот на обществото. Ето защо тази напитка – виното, става напитка на безсмъртието.

Припомняме, че през 2018 г. и 2019 г. се проведоха Фестивалите на винарите „Вино и творчество“, организирани от Община Сливен, в партньорство с фондация „Обществен дарителски фонд-Сливен“. Проведоха се и конкурсите „Вино на народа“, в категории бяло вино, розе и червено вино, а всеки посетител можеше да дегустира различните вина и да гласува за тези, които са му харесали най-много. През 2019 г. наградата „Вино на народа“ получи ВИ "Шато Ботево" - за бяло и червено вина; а ВИ "Афузов" - за розе. Наградите за любители-винари отидоха при Румен Плачков - за бяло вино; Боян Пасков - за розе; Явор Плачков - за червено вино.

 

Днес ви представяме ВИ „Шато Ботево“, включена в изданието „Пътят на виното в Сливенския край“.

 

Винарска изба „Шато Ботево“ отваря врати през есента на 2013 година. Тя се намира в местността Балталък, в землището на с.Ботево, общ.Тунджа. Има на разположение над 1000 дка лозови масиви, собственост на основните й партньори – фирма „Ставен“ АД. Лозята са с богата сортова структура. Отглеждат се Пино Гри, Шардоне, Вионие, Совиньон Блан, Траминер, Мускат, Гренаш, Пино Ноар, Мерло, Каберне Совиньон, Каберне Фран, Сира, Барбера. Съдовият капацитет е предвиден за преработка на 750 тона грозде. То се приема само по гравитачен метод. Избата разполага с модерна техника за обработка и стабилизация на виното. Има възможност за поддържане на постоянна контролирана температура. Условията в избата осигуряват качествено развитие на младите вина в бъчви. Избата разполага с над 600 нови бъчви от френски и американски дъб с различни степени на изпичане. Готовото вино се подготвя за пускане на пазара на модерна бутилираща линия, позволяваща както затваряне с коркови тапи, така и с винтова капачка. Избата притежава иновативна пречиствателна станция, работеща на биологичен принцип, която позволява пълно и безопасно отвеждане на отпадните продукти от производството, с оглед опазване на околната среда. Основните серии, които произвежда ВИ „Шато Ботево“, са „Ставен“ и „Филигран“. Поради голямото разнообразие на сортове се залага предимно на купажни вина. Подбират се такива които да пасват на основната линия на сериите. Вината от серия „Ставен“ са по-скоро свежи и плодови, докато тези от серия „Филигран“ са по-наситени, плътни и отлежават по-продължително в бъчви.

„Пътят на виното в Сливенския край“ е издание на ОДФ-Сливен. Фондът осъществява своята дейност с подкрепата на фондация „Работилница за граждански инициативи”, с финансовата подкрепа на фондация „Чарлз Стюарт Мот“.

Посещения: 65

На кулинарно пътешествие в селата Гавраилово и Селиминово

Продължава кулинарната ни разходка с помощта на сборниците „Вкусни пътешествия из Сливенския край“. Днес представяме ястия от селата Гавраилово и Селиминово, които участваха в общата кулинарна изложба по проекта „Вкусни пътешествия из Сливенския край“.

Ето и част от рецептите от двете села, включени в кулинарните сборници.

Бабината мерудийка /Селиминово/

Продукти: салвия /градински чай/; сминдух /рогата мерудия/ мащерка; листа от чесън; листа от пипер; листа от бакла; риган; магданоз; чубрица; калофер; босилек; пуканки; печено тиквено семе; пуканки-циганчета.

Приготвяне: Билките се берат след цъфтеж, около Еньовден. Сушат се на сянка, нарязват се и се смилат. Бабината мерудийка се използва като добавка към ястия и сандвичи.

Тиганички от лапад /Селиминово/

Продукти: 1 кг лапад; 3-4 яйца; 200 сирене или извара; кисело мляко; чесън; 200 мл олио; галета

Приготвяне: Лападът се сварява, отцежда се и се намачква. Добавят се яйцата и сиренето. Прави се еднородна смес. Оформят се шницели, овалват се в галета и се пържат в сгорещено олио. Сервират се, залети с кисело мляко и чесън.

Пилена каша /Селиминово/

Продукти: пилешко месо; червен пипер; мазнина; сол; чубрица; вода; брашно

Приготвяне: Кашата става най-вкусна, когато е приготвена от домашно пиле, а за мазнина се използва свинска мас. Ястието се бърка с дървена лъжица. Загрява се мазнината в тенджера, като се поставя вътре и хапка хляб, за да разбере кога е готова мазнината. Изважда се хапката и се пускат едновременно в мазнината няколко парчета месо от пилето и малко червен пипер. Разбърква се добре с дървена лъжица, после се добавя останалото месо. Посолява се с едра сол и се разбърква отвреме-навреме да се позачерви месото. Залива се с топла вода, като преди това се слага още червен пипер. Поставя се стрък прясна /или суха/ чубрица и се оставя да ври. Когато месото стане готово, се дръпва тенджерата от огъня и с лъжица се отделя червената мазнина. Отделно в някаква паничка се налива студена вода и с постоянно бъркане с вилица се сипва по малко брашно във водата до получаване на не много гъста гладка каша. След това отново се поставя тенджерата на огъня, за да заври месото, и като се бърка непрекъснато бавно се прибавя кашата, докато се получи желаната гъстота. Добавя се отделената червена мазнина и се оставя кашата на огъня докато заври, за да се смеси мазнината. Изважда се оголеното стръкче чубрица и се разсипва на всеки според това кой каква част от пилето обича /плешка, крилце, копанче, бяло месо/.

Селска погача /Селиминово/

Продукти: 1 кг брашно; 3 яйца; 200 мл прясно мляко; 150 г мазнина; 1 кубче мая; 1 ч.л. сол; 1 с.л. захар

Приготвяне: Маята с малко прясно мляко и захарта се разбърква и оставя да шупне. Замесва се меко тесто, бие се 50 пъти и се оставя да втаса. Премесва се отново и се разделя на 4 топки, после отново се оставя да втаса. Точат се дебели кори, около половин см, режат се на 4 триъгълника и се навиват на кифла. Редят се в намаслена тава и се мажат с жълтък. Оставят се да втасат. Пекат се на 200 градуса.

Рачел /Селиминово/ 

Продукти: 2 сг тиква-цигулка; 300 г глюкоза или 2 кутии локум; 1 кг захар; 2 л вода; индрише; лимонена киселина

Приготвяне: Тиквата се обелва и нарязва на кубчета, поставя се във варно мляко за 1 час, изважда се от разтвора и се измива няколко пъти. Слага се водата да заври със захарта, след това се слага и тиквата да се вари, докато се сгъсти /капка сироп се пуска в чаша с вода и трябва да падне цяла на дъното/. След като рачелът е готов, се сваля от огъня и му се слага лимонената киселина. Насипва се в буркани и се заварява за вакуум 10 минути.

Биздерми /Гавраилово/

 

Продукти: 1 кг. брашно; 1 яйце; 1 ч.ч. кисело мляко; 1 с.л. сол; 1 с.л. олио; 1 ½ ч.ч. вода; 300-400 г сирене; мас

Приготвяне: Яйцето, киселото мляко, солта, олиото и водата се разбъркват. След това се добавя брашното, замесва се меко тесто, ако е необходимо, се добавя още брашно. Тестото се разделя на равни топки. Всяка топка се разточва с точилка. Намазва се с мас и се поръсва със сирене. Завива се на руло и след това се хваща в двата края и в противоположни посоки се навива на охлюв. Получават се два охлюва. Те се слагат един върху друг и се разточва, колкото е големината на тигана. Намазва се с мас и се пече от двете страни.

Погача /Гавраилово/

Продукти: около 1,6 кг брашно; 600 мл. вода; ½ кофичка кисело мляко; 1 пакетче мая; 1 с. л. сол; 1 с. л. захар; 4 яйца; 2 пакетчета сусам за поръсване; 1 жълтък за мазане; 1 пакетче масло

Начин на приготвяне: От продуктите се омесва средно меко тесто. Оставя се да втаса около един час. Готовото тесто се разделя на 4 части и се оставя 1 малко топче. Всяко от четирите топчета се разточва и се маже с разтопеното масло. Разточените листи се нареждат един върху друг. Разрязват се на 16 части и се навиват като кифлички. Малкото топче се оформя за средата. Нареждат се в тава и се оставят да втасат още 50 минути. Намазват се с жълтък и се поръсват със сусам. Пече се на 180 градуса за 45 минути.

Сладка баница /Гавраилово/

Продукти: 1 пакет кори за баница; 6 яйца; 1 ч.ч.захар; 1 ч.ч.кисело мляко; 1 ч.ч.олио; 1 бакпулвер; 1 ванилия. За сиропа: 1,5 ч.ч.захар; 3 ч.ч.вода; 1 ванилия

Приготвяне: В намазана с олио правоъгълна тава се нареждат корите, изправени на хармоника, и се запичат до розово. След като се запекат, се заливат със сместа от яйца, захар, кисело мляко, олио, бакпулвер и ванилия и се връщат във фурната. Сиропът не се вари. Само се разтварят захарта и ванилията във водата. Вече изпечената баница се залива със студен сироп.

Сладко от пияни праскови /Гавраилово/

Продукти: 3 кг праскови, цели, обелени, сорт Бейби голд; 1 кг захар; 2-3 литра вода; 50-100 мл коняк

Приготвяне: Прасковите се белят и се слагат за 2 часа във варов разтвор. Водата завира, прибавя се захарта и ври, докато придобие кремав цвят. След това прасковите се прибавят към врящия сироп и врат на бавен огън, докато се сгъсти сиропът. Сваля се от огъня, добавя се конякът и се слага да поври още около 5 минути.

През 2019 г. НЧ „Пробуда-1938“ – с.Панаретовци работи по проекта „Вкусни пътешествия из Сливенския край“, финансиран по Дарителски кръг „За по-добро бъдеще на Сливен 2018”, на фондация „Обществен дарителски фонд-Сливен”. Проектът имаше за цел да опази и популяризира традиционни кулинарни рецепти от региона чрез издаването на сборниците “Вкусни пътешествия из Сливенския край“. В сборниците са документирани автентични ястия, свързани със Сливенския край. По проекта се проведоха срещи в 12 населени места (Сливен и селата Драгоданово, Мечкарево, Николаево, Старо село, Тополчане, Трапоклово, Самуилово, Глушник, Панаретовци, Бяла и Ковачите) с представители на читалища и местни жители, познаващи традициите, бяха събрани рецепти, организираха се кулинарни изложби, изготвени бяха кулинарни анкети и др.

Посещения: 65

Легенда за Карандилската вода

Инициативата „Отгатни Сливен от миналото“ продължава. В публикации през месеца ще ви припомним легенди за лековитата вода на Карандила, публикувани в книгата „22 отговора на въпроса: „Защо Сливен?“ на Дора Куршумова.

Започваме с легендата за Карандилската вода.

КАРАНДИЛСКАТА ВОДА

Един ден в Божието царство решили да направят най-голямата чешма. Тъй като ангели и светии щели да пият вода от нея, поставили задачата на свети Петър - такава вода да потече от райската чешма, че който отпие, да не и се насити.

Трудна била задачата на главния ключар на рая, но какво да се прави - из цялата земя трябвало да потърси юрнек за най-сладката вода. Свети Петър знаел, че водата от една местност в българския Балкан - Карандила, е много хубава. Пратил ангели да вземат от прочутата вода, та по нея да измайсторят рецептата за райската чешма.

Престорили се ангелите на хора - мъже и жени, взели божии съдове и тръгнали да търсят прочутото място в Балкана. Намерили го, но се забавили, защото се смаяли от красотата на природата и цветовете на скалите. Водата опитали и не се наситили!

С мъка отлетели в посока за рая, но такава била волята на свети Петър. Разказали му всичко.

Може би ангелите са успели да нагласят вкуса на райската вода, а може и да не са - кой знае, намеса на светии и ангели има в тази работа! Дали са сложили от песъчинките на Сините камъни, от листата на вековните дървета или са прибавили от кристалния планински въздух в рецептата?

Никой не знае, но ако са успели - да им е сладко!  

Инициативата „Отгатни Сливен от миналото“ е по основната програма на ОДФ-Сливен. Фондът осъществява своята дейност с подкрепата на фондация „Работилница за граждански инициативи”, с финансовата подкрепа на фондация „Чарлз Стюарт Мот“.

Посещения: 191

“Настоящият сайт стана възможен благодарение на помощта на Фондация “Работилница за граждански инициативи” по програма „Развитие на обществените фондации в България”. Изразените тук становища са на авторa и не отразяват непременно мнението на ФРГИ.”
Изграден от Abstract-Design.com

Top Desktop version